Commissies
De medezeggenschapsraad (MR) is het inspraakorgaan van ouders en personeel dat meebeslist of adviezen uitbrengt, over de voorgenomen besluiten van de directeur. De directeur is verplicht om de MR bij besluitvorming te kennen. De leden van de MR worden gekozen middels verkiezingen en hebben een zittingstermijn van vier jaren. De MR bestaat sinds dit schooljaar uit drie ouders en drie leerkrachten:
- Ouders:
- Lucas Boelen (voorzittter), Hanneke van Damme en Renske Overweg
- Leerkrachten:
- Marijke Bennen, Annerieke van der Staaij en Marieke Tuit
Zaken die de belangen van alle scholen betreffen komen aan bod in de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR). Namens ons kindcentrum is Marijke Bennen hierin vertegenwoordigd.
De MR is te bereiken via mrdewel@trefonderwijs.nl
De Ouder Activiteiten Commissie (OAC) organiseert zelfstandig tal van activiteiten. Tevens coördineren zij activiteiten en ondersteunen deze bij de praktische uitvoering. De leden van de OAC worden gekozen door en uit ouders. De OAC bestaat uit zeven ouders en een leerkracht:
- Ouders:
- Willeke Brand, Anselm Fürmaier, Melanie Hoorn (voorzitter), Karin Keizer, Arend Prins, Ranita Slijkhuis, Lind Slot en Gerard de Waard
- Leerkracht:
- Nicky Rook
De OAC is te bereiken via oacdewel@trefonderwijs.nl
Naast de bovengenoemde commissies zijn er nog een aantal zelfstandig opererende commissies binnen het kindcentrum, te weten het luizenteam, de versiercommissie en de verkeerscommissie.
Aan het begin van het schooljaar wordt er een nieuwe leerlingenraad gevormd. De leerlingen van groep 5 t/m 8 mogen zich verkiesbaar stellen en uit iedere groep worden twee kandidaten gekozen. De leerlingenraad vergadert eens in de 6 weken met de directeur. Vaste items als het plein en gebouw komen ter sprake, maar ook is er ruimte voor inbreng vanuit de vragen- en ideeënbus. Deze bus staat in de gemeenschappelijke ruimte en een ieder die het wil kan de bus van input voorzien. De leerlingenraad heeft invloed op het handelen van het kindcentrum en de besluitvorming. Zo is de leerlingenraad nauw betrokken bij veranderingen op het schoolplein. Ook verzorgt de leerlingenraad rondleidingen voor nieuwe ouders.
Wij gaan zorgvuldig om met de privacy van onze leerlingen. Dit is vastgelegd in het beleidsplan informatiebeveiliging en privacy (IBP) van onze school. De gegevens die over leerlingen gaan, noemen we persoonsgegevens. Wij maken alleen gebruik van persoonsgegevens als dat nodig is voor het leren en begeleiden van onze leerlingen, en voor de organisatie die daarvoor nodig is. In het privacyreglement kunt u precies lezen wat voor onze school de doelen zijn voor de registratie van persoonsgegevens. De meeste gegevens ontvangen wij van ouders (zoals bij de inschrijving op onze school). Daarnaast registreren leraren en ondersteunend personeel van onze school gegevens over onze leerlingen, bijvoorbeeld cijfers en vorderingen. Soms worden er bijzondere persoonsgegevens geregistreerd als dat nodig voor de juiste begeleiding van een leerling, zoals medische gegevens (denk aan dyslexie of ADHD).
De leerlinggegevens worden opgeslagen in ons (digitale) administratiesysteem Parnassys. De vorderingen van de leerlingen worden vastgelegd in ons leerlingvolgsysteem Parnassys. Deze programma’s zijn beveiligd en toegang tot die gegevens is beperkt tot medewerkers van onze school. Omdat onze school onderdeel uitmaakt de stichting TrEf onderwijs worden daar ook (een beperkt aantal) persoonsgegevens mee gedeeld.
Tijdens de lessen maken wij gebruik van een aantal digitale leermaterialen. Hiervoor is een beperkte set met persoonsgegevens nodig om bijvoorbeeld een leerling te kunnen identificeren als die inlogt. Wij hebben met deze leveranciers duidelijke afspraken gemaakt over de gegevens die ze van ons krijgen. De leverancier mag de leerlinggegevens alleen gebruiken als wij daar toestemming voor geven, zodat misbruik van die informatie door de leverancier wordt voorkomen.
Ouders hebben het recht om de gegevens van en over hun kind(eren) in te zien. Als de gegevens niet kloppen, moet de informatie gecorrigeerd worden. Als de gegevens die zijn opgeslagen niet meer relevant zijn voor de school, mag u vragen die specifieke gegevens te laten verwijderen. Voor vragen of het uitoefenen van uw rechten, kunt u contact opnemen met de groepsleerkracht van uw kind of met de schooldirecteur.
In geval van uitwisseling van leerlinggegevens met andere organisaties, wordt daar vooraf toestemming gevraagd aan de ouders, tenzij die uitwisseling verplicht is op grond van de wet.
Voor het gebruik van foto’s en video-opnames van leerlingen op bijvoorbeeld de website van de school of in de nieuwsbrief, vragen wij altijd vooraf uw toestemming. Ouders mogen altijd besluiten om die toestemming niet te geven, of om eerder gegeven instemming in te trekken. Als u toestemming heeft gegeven, blijven wij natuurlijk zorgvuldig met de foto’s omgaan en wegen wij per keer af of het verstandig is een foto te plaatsen. Voor vragen over het gebruik van foto’s en video’s kunt u terecht bij de leerkracht van uw kind of bij de schooldirecteur.
Voor de privacyverklaring van TrEf en het beleidsplan IBP verwijzen wij naar de website van TrEf onderwijs: www.trefonderwijs.nl – tabblad info/privacy.
Informatiegids